Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Mercedes O530GL "CapaCity" na testach w Gliwicach

16.02.2009

Tagi: tabor, PKM Gliwice – Dodał: Sławomir Nadolski

W poniedziałek, 16 lutego 2009 r. o godzinie 11-tej na terenie zajezdni PKM Gliwice odbyła się prezentacja Mercedesa O530GL CapaCity. Po pokazie miał miejsce przejazd demonstracyjny po ulicach miasta. Od jutra autobus będzie testowany w ruchu liniowym.


Mercedes O530GL CapaCity powstał dzięki połączeniu standardowych pojazdów z rodziny Citaro - pierwszy człon pochodzi z autobusu przegubowego, natomiast człon drugi - piętnastometrowego. Autobus został zaprojektowany w sposób zapewniający pełną unifikację części zamiennych z pozostałymi modelami rodziny Citaro, jednocześnie wprowadzono wszystkie najnowsze rozwiązania techniczne, które ułatwiają jego eksploatację. Dzięki zwiększonej długości (19,54 m) autobus może przewieźć do 193 pasażerów, a ze względu na swoją zwrotność może być - wedle zapewnień producenta - użytkowany w dowolnych warunkach (średnica zawracania jest podobna, jak w wypadku autobusów o długości 18 m i wynosi 22,85 m).

Fot. S. NadolskiFot. S. NadolskiFot. S. Nadolski

Pojazd jest oferowany w dwóch wersjach: standardowej oraz oryginalnej wersji Metro-Design-Kit, która zawiera m.in. zmienioną przednią część z klinowym panelem przednim, boczne osłony dla zabudowy w części dachowej, zakryte koła tylnej osi, optycznie powiększone okna boczne oraz zmieniony tył. Również wnętrze można dostosować do swoich potrzeb - zwiększając łączną liczbę miejsc ze 177 do ponad 190 (przy zmniejszeniu liczby miejsc siedzących z 53 do 37).

W autobusie montowany jest leżący, dwunastocylindrowy rzędowy silnik Mercedes-Benz OM 457 hLA o mocy 260 kW (354 KM), zapewniający dobrą dynamikę pomimo zwiększonej wagi pojazdu. Turbodiesel napędzający trzecią oś dzięki zastosowaniu technologii Blue-Tec (opartej o technikę SCR) spełnia restrykcyjne normy emisji spalin.

Producent umiejscawia CapaCity pomiędzy autobusami osiemnastometrowymi i tramwajami. Prowadzący prezentację Laszlo Rakasz (dyrektor sprzedaży autobusów miejskich EvoBus Polska) wyraźnie zaznaczył, że takie rozwiązanie nie zastąpi tramwajów. Wedle informacji prasowych na podstawie tego typu autobusów można budować kolejne systemy w standardzie Bus Rapid Transit.

Jest kilka trudności, które raczej uniemożliwiają zadomowienie się autobusów tej klasy w GOP-ie - począwszy od jego ceny (20% wyższej od standardowego Citaro G), poprzez problemy techniczne (dostosowanie pomieszczeń warsztatowych do długości pojazdu), a skończywszy na zatokach przystankowych, które w niektórych miejscach z ledwością mieszczą dziś standardowe przegubowce.

Fot. S. NadolskiFot. J. SobotaFot. S. Nadolski

Tester, który do Gliwic przybył już w sobotni poranek odwiedził w ubiegłym roku Kraków i Wrocław. W Warszawie pojawił się inny CapaCity - we wspomnianej wyżej nieco bardziej widowiskowej wersji Metro-Design-Kit.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Tomek napisał(a):

Ładnie się prezentuje. Do kiedy mają potrwać te testy ??

17.02 09:04:26

wojtek W napisał(a):

Podobno Zagozda kupuje 10 sztuk chce odzyskać utracone linie.

17.02 09:52:52

eterman napisał(a):

niezłe cacko fajnie jak by sie kilka takich pojawiło na 840 :)

17.02 10:12:19

JÓZEK T napisał(a):

TERAZ SĄ PRZETARGI NA 215 I 144 I KOLEJNE DWIE LINIE MNIEJ DLA HENZAGO TO JEST JUŻ JEST JEGO KONIEC I TAK TRZYMAĆ.

17.02 10:59:57

camo napisał(a):

Jeśli będzie miał ktoś informacje kiedy i na jakich liniach będzie się pojawiać to proszę -niech napise o tym.

17.02 11:48:00

xxxx napisał(a):

Bardzo ładny jest ten autobus, moim zdanie wszystkie Mercedesy sa najfajniejsze i dobrze by było aby w kolejnych przetargach PKM Gliwice o takie nabytki przynajmniej kilka sztuk wzbogacił się np. w nowym przetargu mogłyby takie trafić na 840 lub 870.

17.02 11:52:49

piter napisał(a):

trzeba przyznac ze z wygladu bajerka:)

17.02 12:12:07

Hannes napisał(a):

..czy to aby nie przymiarka do zlikwidowania T4 i T1 w Gliwicach...?

17.02 14:08:48

Amalio napisał(a):

Też bym chciał si.ę w końcu dowiedzieć gdzie to w końcu będzie jeździć...

17.02 16:01:05

pasazer 2 napisał(a):

Solarisy dawać na linie zwykłe, a na 840 i 870 powinno się kupić mercedesy.


A teraz na poważnie: żyjemy w KZKGOP, gdzie nie tylko się myśli o zlikwidowaniu tramwajów, ale również nie myśli się o poprawie jakości autobusów.

17.02 16:10:52

SZAKAL G Z napisał(a):

Super busiki. Nasi włodarze zapewne jeśli tylko będą mieć na nie kasę to z chęcią zastąpią nimi nasze tramwaje pomimo że dyrektor Evo Bus mówi coś innego.

17.02 17:08:55

PKM b napisał(a):

Zapomnieliście dodać, że w Polsce autobus może mieć najwyżej 18,75m.

17.02 18:25:00

Gr0t napisał(a):

Kiedy i na czym będzie (chętnie upoluję :P, ale bez aparatu)

17.02 18:45:03

Serd napisał(a):

A czemu nie uruchomili wyświetlaczy?

17.02 18:58:12

greg napisał(a):

Mnie się osobiście podoba, ale dotychczas wyprodukowane "CapaCity" jeżdżą jedynie w Turcji w ilości kilku lub kilkunastu sztuk. Model prawie 20 m autobusu skonstruowany został z myślą o sprzedaży na rynku Azji i Europy wschodniej.
Bardzo małe zainteresowanie tym pojazdem jest w Europie zachodniej.
Warszawa w ubiegłym roku przymierzała się do kupna 5 sztuk. Wątpliwość tego przedsięwzięcia budziła jednak strona prawna, ponieważ przepisy w naszym kraju nie uwzględniają tej długości autobusu przegubowego.
Ale w końcu łatwiej zmienić prawo niż wydłużyć przelotowy kanał najazdowy w hali zajezdni.

17.02 19:04:31

meteor51 napisał(a):

no właśnie, max. długość autobusu to chyba 18m (?)

17.02 22:13:40

Transportowiec napisał(a):

Wy mi powiedzcie, proszę, do kiedy i na jakich liniach on jeździ.

17.02 22:21:28

Kliknij, aby przejść do źródła artykułu napisał(a):

7. w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a) podpunkt 1.1 otrzymuje brzmienie:
"1.1. Maksymalna długość:

- pojazd silnikowy inny niż autobus
12,00 m 12,00 m
- przyczepa 12,00 m
- pojazd przegubowy 16,50 m
- pociąg drogowy 18,75 m
- autobus przegubowy 18,75 m
- autobus dwuosiowy 13,50 m
- autobus o więcej niż dwu osiach 15,00 m
- autobus + przyczepa 18,75 m"

17.02 22:22:35

tygier 1983 napisał(a):

z tym się zgodze że to juz koniec henzego bo ten przewożnik nie dba o autobusy a szczegulnie o ich stan techniczny bo to prywatna firma przecież

17.02 22:51:08

ice napisał(a):

busik będzie jeździł tylko po Gliwicach z tego co mi wiadomo

17.02 23:29:54

andrzejh69 napisał(a):

Napisze tu o tym gazowym Ikarusie z Katowic bo nie jestem zarejstrowany na forum - to na bank był 4147 z Katowic, około 1987-88 przerobili go na gaz, Katowice miały wyłacznie 2 sztuki Ik260 z 1984: 4147 i 4247 - 10000 Ikarus sprowadzony do Polski miał siedzenia jak w NRD wersjach

18.02 10:07:41

kyoczek napisał(a):

Dzisiaj widziany przeze mnie na 692;D

18.02 14:15:51

Amalio napisał(a):

@greg CapaCity, to w Turcji jest kilkadziesiąt i będzie dokupywanych następnych... kilkaset. W Niemczech te autobusy też już jeżdżą.

18.02 21:12:47

greg napisał(a):

Warto wiedzieć. Mówimy oczywiście o Istambule.
Przetargi ubiegłoroczne w autobusowej KM Istambułu, obejmowały wyłącznie model "Citaro" w wersjach solo i przegub w ilościach setek sztuk.

Jeśli chodzi zaś o Niemcy, to założeniem konstruktorów CapaCity było umożliwienie przewiezienia takiej ilości osób, która odpowiadałaby pojemności pojedynczego szynobusu.

18.02 22:31:25

butthead napisał(a):

Szynobusu? Zaciekawiła mnie ta wypowiedź. Jest o tym gdzieś w necie?

18.02 23:29:10

:( napisał(a):

No i już wszystko wiemy - Gliwice nie kupią tego CapaCity. Czemu tak wnioskuję - bo puszczają je tylko na pojedyncze kursy, dzięki czemu nikt nie może na niego trafić. Pewnie wogóle nie jeździ na linii, tylko kierowca robi ze dwa kółka po jakiejś tam trasie, nie obsługując wogóle pasażerów. Żeby ludzie widzieli i byli zadowoleni.
Nie szerzę żadnych teorii spiskowych - po prostu nie zdziwiłbym się za żadne skarby świata, gdyby wraz z CapaCity zniknęły T1, T3, T4, T5, T35.

19.02 08:31:43

gliwiczanka napisał(a):

@ :( : do T3, T5 i T35 Gliwice mają tyle samo co Będzin do T26 czy T15. Czyli nic. A puszczają go na biski lub pojedyncze kursy żeby nie zjechał o północy bez szyb i z graffiti.

19.02 10:43:32

butthead napisał(a):

No przecież wiadomo było, że nie kupią - to tylko testy.

19.02 11:10:24

Palacz10 napisał(a):

Jak nie jeździ jak jeździ. Dziś trafiłem na tego busa i nawet się nim przejechałem. Jeździ na linii 692. Tylko te kasowniki w środku są śmieszne, bo są te stare co wkłada się bilet i robi się dziurki, no ale to pewnie tak na testy tylko jest. Ogólnie to bardzo fajny busik.

19.02 18:54:56

andrzejh69 napisał(a):

Wczoraj gadalem z kolegą który jest znajomym Pana Szarego a zarazem zadnym milosnikiem komunikacji. Mimo to zaczął mi gadać sam od siebie od tym Mercu .. "ze takie mają kupic i zastąpić nimi tramwaje" .. oczyswiscie tłumaczyłem mu że takie myślenie jest bardzo chore, ale w każdej plotce jest troche prawdy ponoć ;)

20.02 10:39:52

Andy napisał(a):

Ten Merc to taki typowy wynalazek "komunikacji zastępczej" - do wykorzystania w przypadku prac remontowych na linii tramwajowej czy metra. Koszt serwisowania kolosalny, trakcja bardzo "taka sobie", ryzyko zeskrobywania pieszych ze ścian domów - kolosalne!

20.02 15:20:05

ik 280 napisał(a):

andrzej69, równie dobrze mógłbyś tłumaczyć stonodze, pluskwiakowi lub jakiemukolwiek miłośnikowi solniczki urbano. Oglądałem dzisiaj wystapienie ZF i jest mi trochę jeszcze niedobrze. Dlatego przepraszam za zgryźliwość.

20.02 19:47:09


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!