Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tabor tramwajowy w roku 2008 roku - cz. 2: zakupy i kasacje

10.02.2009

Tagi: tabor, Tramwaje Śląskie – Dodał: Łukasz Chrzan

W roku 2008 w taborze Tramwajów Śląskich zaszło wiele zmian, pozyskano kolejne używane wagony 105Na z Krakowa, zakończono natomiast eksploatację liniową wagonów 102Na. Druga część podsumowania taborowego przedstawia zakupy i kasacje taboru.


Wagony 105Na z Krakowa

Podobnie jak w ostatnich latach, tabor Tramwajów Śląskich uzupełniony został kolejnymi używanymi wagonami 105Na z MPK Kraków. Przypomnijmy, że pierwsze wagony z Krakowa trafiły na śląskie torowiska w lipcu 2006 na zasadzie wymiany za wypożyczone wagony 111N. Do zajezdni Gliwice trafiły krakowskie wozy 459 i 470, których numery taborowe wzbogacono literą K, a do Krakowa pojechał skład 2x111N 341+342. Pierwsza dostawa zakupionych stopiątek miała miejsce w październiku 2006, wówczas sprowadzono 14 sztuk wagonów, które otrzymały numery taborowe w przedziale 250-263 i trafiły do wszystkich trzech śląskich zajezdni. Pierwszy wagon z MPK Kraków w Będzinie pojawił się dopiero na przełomie lipca i sierpnia 2007, znów w ramach wymiany: do Krakowa wysłano wagon 105NT 789, a pocztą zwrotną przybył 105Na 756 (któremu analogicznie jak tym gliwickim, dopisano literę K przy numerze).

W 2008 roku zdecydowano się zakupić w Krakowie kolejne wagony - tym razem było ich 12. Dostawy rozpoczęły się w pierwszym tygodniu kwietnia, a dostarczone wagony były uruchamiane sukcesywnie od połowy kwietnia do maja 2008. Tym razem, w przeciwieństwie do dostawy z 2006 roku wszystkie wagony przemalowano w kremowo-czerwone barwy zakładowe. Jeden ze składów z zaj. Zawodzie (268+269) otrzymał komplet wyświetlaczy zewnętrznych, po jednym ze skasowanych wagonów.

Rozdysponowanie nowych wagonów w zajezdniach wygląda następująco:
- zaj. Będzin: 274+275 (ex 891+892, rocznik 1987),
- zaj. Zawodzie: 264+265 (ex 701+702, rocznik 1977), 268+269 (ex 732+733, rocznik 1983), 270+271 (ex 879+880, rocznik 1986),
- zaj. Gliwice: 266 (ex 440, rocznik 1982) i 267 (ex 441, rocznik 1982),
- zaj. Stroszek: 272+273 (ex 887+888, rocznik 1987).

Katowice, ul. 3 MajaZabrze, ul. WolnościKraków, zaj. Nowa Huta, fot. W. Liberda
Katowice, al. KorfantegoSosnowiec, ul. 3 Maja, fot. D. Wójcik
Katowice, ul. ChorzowskaMilowice, fot. D. Wójcik

Dotychczas posiadane od 2006 roku wagony były sukcesywnie przemalowywane w barwy Tramwajów Śląskich - wcześniej kursowały one w malowaniu firmowym MPK Kraków lub w reklamach. Przemalowano także wypożyczone wagony 459K i 470K, gdyż było wiadomo, że pozostaną one u nas na stałe.

Katowice, al. KorfantegoKatowice ul. Warszawska
Katowice, ul. 3 MajaKatowice, Rondo
Bytom, ul. JagiellońskaPiaśniki, ul. Bytomska

W sierpniu 2008 roku krakowskie MPK zwróciło skład 2x111N 341+342 (po uprzedniej zmianie ich kolorystyki z niebieskiej na czerwoną). Sfinalizowano jednocześnie zakup dwóch wypożyczonych "stopiątek", którym po przyjęciu na stan Tramwajów Śląskich nadano wcześniej zarezerwowane numery - wagon 459K otrzymał 256, a 470K przemianowano na 259.

Kraków, pętla Walcownia, fot. J. JackiewiczŁagiewniki, fot. J. SobotaGliwice, fot. S. Nadolski
Bytom, ul. JagiellońskaZabrze, ul. Wolności
Bytom, ul. JagiellońskaZabrze, ul. Wolności

Sierpień 2008 to także dostawa kolejnej serii wagonów - tym razem na Śląsk i do Zagłębia przybyło ich 8 sztuk:
- zaj. Będzin: 279+280 (ex 856+857, rocznik 1986),
- zaj. Zawodzie: 277 (ex 805, rocznik 1985), 281 (ex 905, rocznik 1987), 139L (ex 867, rocznik 1986), 140L (ex 869, rocznik 1986),
- zaj. Stroszek: 276+278 (ex 725+855, rocznik 1980+1986).

Katowice, RynekChorzów, ul. KościuszkiKraków, pęt. Borowice Nowe, fot. W. Liberda
Katowice, RondoKraków, ul. Bronowicka, fot. W. LiberdaChorzów, Pl. Hutników

Dwa z ww. wagonów dostarczonych do Zawodzia (krakowskie 867 i 869) miały być pierwotnie wagonami nauki jazdy przeznaczonymi dla Ośrodka Szkolenia Motorniczych, jednak wagon 869 postanowiono skierować do ruchu liniowego (z numerem 282) w składzie 262+282. Powodem takiej decyzji był wypadek jaki zdarzył się w czerwcu 2008 roku w Katowicach i który spodowował kasację wagonu 263 (który wcześniej jeździł w składzie z 262).

W grudniu do Zawodzia przybyły jeszcze dwa wagony - 889 i 890 (oba rocznik 1987). Pierwszy z nich uruchomiono jako pojedynczy z numerem 283, a drugi przeznaczono dla Ośrodka Szkolenia jako doczepny do przygotowywanego składu nauki jazdy 139L+140L. Szkoleniowy skład jest potrzebny z uwagi na zaprzestanie szkoleń na wagonach 102N i 102Na.

Katowice, ul. ChorzowskaKatowice, Rondozaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz

Kasacje i przekwalifikowania wagonów

W roku 2008 łącznie z listy taborowej skreślono 28 wagony, z czego 24 liniowe i 4 robocze, jeden z wagonów liniowych przekwalifikowany został na roboczy.

Wagony 102Na

Zakończyła się długoletnia eksploatacja liniowa wagonów typu 102Na w GOP. Zgodnie z przyjętą polityką taborową w ostatnich latach wagony tego typu nie były remontowane i były sukcesywnie wycofywane z eksploatacji. Najczęściej powodem skreślenia ze stanu były wypadki lub poważniejsze awarie. 10 maja 2008 r. Klub Miłośników Transportu Miejskiego zorganizował uroczyste i huczne pożegnanie tych wagonów.
» Czytaj więcej w relacji na stronie KMTM
» Kup wyjątkową stodwójkową koszulkę!

Przez ostatnie miesiące wagony 102Na służyły wyłącznie jako rezerwa, ostatnimi pociągami które planowo obsługiwane były taborem 1x102N (do 31 marca 2008 r.) były poc. 1501+341 i 1505+345 (codziennie) oraz 1408, 234 i 371 (w dni robocze). W okresie wakacji letnich stodwójkę planowo przypisano do poc. 02 na linii 0 kursującej tylko w dni wolne. W praktyce w ruchu pozostawały tylko dwa wagony - 165 oraz 205.

Ostatnie liniowe wagony 102Na były wycofywane z eksploatacji w następujących terminach:

2 stycznia: 168 (wagon spłonął na terenie zajezdni, po podpaleniu przez nieznanych sprawców)

Świętochłowice, ul. Katowicka, fot. M. MakulaKatowice, ul. Chorzowskazaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz

1 kwietnia: 228 (ex 128), 231, 241, 247

Łagiewniki Targowisko, fot. J. JackiewiczChorzów, ul. Katowickazaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz
Katowice, pl. Miarki, fot. J. JackiewiczKatowice, ul. Chorzowskazaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz
Katowice, ul. Warszawska, fot. M. MakulaLipiny, ul. Chorzowskazaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz
Siemianowice, ul. Katowicka, fot. J. JackiewiczSiemianowice, ul. Katowickazaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz

20 maja: 136R (wagon roboczy-piaskarka, ex 214)

Katowice, ul. Warszawska, fot. J. JackiewiczKatowice, al. Korfantego, fot. A. MuthMilowice, fot. P. Wiśniewski

30 maja: 165 - przekwalifikowany został na wagon roboczy-piaskarkę nr 138R

Chorzów, ul. Metalowców, fot. J. JackiewiczSosnowiec, ul. 3 MajaWełnowiec, pl. Alfreda, fot. J. Jackiewicz

1 lipca: 169

Katowice, ul. Gliwicka, fot. J. JackiewiczKatowice, ul. Chorzowskazaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz

22 września: 205

Bytom, pl. Sikorskiego, fot. J. JackiewiczBrynów, fot. A. MuthKatowice, al. Korfantego

Z dniem 22 września, po wycofaniu z ruchu wagonu 205 (upłynął termin rejestracji, oprócz tego kilka dni wcześniej wagon miał kolizję z samochodem), zakończyła się ostatecznie liniowa eksploatacja wagonów 102Na w GOP.

zaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz
Wagony 169 i 205 zostały odstawione i przeznaczone do odbudowy na historyczne (z czego 169 do stanu oryginalnego z lat 70-tych, natomiast 205 ma być pozostawiony w stanie z końca eksploatacji). Oprócz nich użytkowane są wagony robocze (137R jako przetokowy w Chorzowie Batorym oraz 138R jako roboczy w Zawodziu) i wagony nauki jazdy (102Na 7 i 102N 8), które od czasu zakończenia szkolenia na tym typie taboru stoją bezczynnie (wagon nr 7 pełnił przez pewien czas funkcję punktu regulatorskiego na trójkącie Łagiewniki Targowisko). Wagon nr 8 jest również przeznaczony do odbudowy na historyczny.

zaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewiczzaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewicz

Wagony 105N/Na

Daty skreślenia ze stanu poszczególnych wagonów:

30 kwietnia 2008 r. - 325 (zaj. Będzin). Uszkodzony w zderzeniu czołowym na Dańdówce w sierpniu 2007 r. w skutek wykolejenia składu 576+575 jadącego z przeciwka.

zaj. Będzinzaj. Zawodzie, fot. Z. Hutnik

764 (zaj. Stroszek). Został skreślony po 1,5 roku od wypadku składu 763+764. Doszło do niego w grudniu 2006 roku, kiedy to skład ten był spychany do zajezdni przez dwie solówki, wtedy na ich drodze pojawił się TIR. Wagony 763 oraz 764 zostały wtedy dosłownie zmiażdżone z obu stron.

zaj. Stroszek
20 maja 2008 r. - 318 (zaj. Zawodzie)

Chorzów, pl. Hutników, fot. P. KubiczKatowice, ul. WarszawskaKatowice, ul. Chorzowska

580 (zaj. Stroszek). Drugi wagon ze składu z 582, który został skreślony na początku 2009 roku.

Chorzów, Rynekzaj. Stroszek

592 (zaj. Stroszek). Drugi wagon ze składu z 579.

zaj. Chorzów Bat., fot. J. JackiewiczBytom, ul. Jagiellońska

26 maja 2008 r. - 576 (zaj. Będzin). Był on uszkodzony w zderzeniu czołowym z 325 na Dańdówce w sierpniu 2007 r.

Sosnowiec, ul. Sobieskiego, fot. D. Wójcikzaj. Będzin

10 lipca 2008 r. - 263 (zaj. Zawodzie). Uszkodzony po wykolejeniu 12 czerwca w Katowicach.

Katowice, ul. 3 Maja
375 (zaj. Stroszek)

Bytom, ul. Moniuszki, fot. J. Jackiewiczzaj. Stroszek

381 (zaj. Gliwice)

Bytom, Zabrzańska
1 września 2008 r. - 536 i 538 (zaj. Będzin)

Sosnowiec, ul. Piłsudskiego, fot. D. Wójcikzaj. Będzin, fot. D. Wójcik

24 października 2008 r. - 656 (zaj. Gliwice)

Gliwice, ul. Chorzowska
1 grudnia 2008 r. - 609 (zaj. Stroszek). Wagon został zniszczony w wypadku.

Świętochłowice, ul. Bytomskazaj. Stroszek

15 grudnia 2008 r. - 641 (zaj. Stroszek). Wagon również został zniszczony w wypadku.

Katowice, ul. Chorzowskazaj. Stroszek

31 grudnia 2008 r. - 452 (zaj. Będzin)

Dągrowa Górnicza, Urząd Pracy Pętla
770 (zaj. Zawodzie)

Katowice, ul. Chorzowska
Już w 2009 roku, dokładnie 20 stycznia skreślony został wagon 582 (z zaj. Stroszek).

Chorzów, Rynek
W chwili obecnej odstawiony jest też skład 317+321 w zaj. Stroszek, najprawdopodobniej wkrótce również zostanie skasowany.

zaj. Stroszekzaj. Stroszek, fot. J. Jackiewicz

Wagony robocze

Odbyły się też kasacje wagonów roboczych. 15 września 2008 r. zdjęto ze stanu wagon 13N 107R oraz dwie lorki transportowe nr 89 i 90 - wszystkie z zaj. Zawodzie.

zaj. Chorzów Bat., fot. G. StrojeckiKatowice, al. Korfantegozaj. Zawodzie
zaj. Zawodzie, fot. J. Jackiewiczzaj. Zawodzie

Warto zauważyć, że pozostał już tylko jeden wagon 13N w GOP - nr 61R. Podobnie jak 107R jest wagonem roboczym i ma ucięty dach w tylnej części. Wagon 107R pełnił funkcję wagonu transportowego, przed laty posiadał żuraw hydrauliczny (który został zdemontowany gdy dozór techniczny nie dopuścił go do dalszego użytkowania). Wagon 61R z kolei jest wagonem wieżowym. Oba wozy stacjonowały w zaj. Chorzów Batory, a po jej przekształceniu w zakład remontowy w 2006 roku zostały przeniesione do zaj. Zawodzie.

W ostatniej, trzeciej części tramwajowego podsumowania roku 2008 przedstawimy kronikę wypadków i innych ciekawostek taborowych.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Bodzio napisał(a):

W artykule wiele jest mowy o stodwójkach, a właściwie ich końcu. A mnie ciekawi, dlaczego 102N(Na) nigdy nie kursowały po Zabrzu i Gliwicach ( no może z wyjątkiem kilku sporadycznych awaryjnych podmian, czy też linii turystycznych )

10.02 22:00:21

memphis napisał(a):

Kilka stodwójek (a nawet wagon 15N) było na stanie zajezdni Gliwice.

10.02 23:35:56

666 napisał(a):

jakie beda losy #7? kurcze ten wagon jest niemal w idealnym stanie... mam nadzieje, ze ktos sie nim zainteresuje... pozdrawiam

10.02 23:54:04

adam86 napisał(a):

@666: 7 się nie nadaje na zabytek, bo jest zbyt zmodernizowana, że się tak wyrażę.

11.02 09:44:50

MiS napisał(a):

@adam86: No to trzeba go na liniowego przerobić :D.

11.02 11:56:11

emeryk wpk napisał(a):

Skoro inne miasta posiadają tramwaje z NIEMIEC choćby tzw Helmuty dlaczego TŚ nie mogą je za grosze zakupić są lepsze niż krakowskie 105tki.

11.02 13:58:16

pasazer 2 napisał(a):

@emeryk wpk: torowiska w Niemczech (nieremontowane!!!) są tysiąckroć lepsze niż najnowsze wybudowane torowiska w Warszawie, dlatego helmuty nie rozleciały się przez wprowadzeniem waluty euro. A u nas torowiska są gorsze niż na granicy Europa-Azja, więc taki helmut nie powinien nawet stanąć na tych torowiskach, bo od razu - kawałków będziemy szukać po całej Europie. :P
A pozatym tramwaje to już przeżytek i są nieekologiczne (bo elektrownie :P), lepiej zamienić je na sprowadzane ikarusy (z zachodu czy wschodu - co za różnica), ew. NL202 (jeśli jakiemuś przewoźnikowi przyjdzie do głowy taka herezja, że autobusami jadą pasażerowie którzy płacą za przejazd i należy im się trochę komfortu). :))

11.02 15:00:22

Serd napisał(a):

Do autora artykułu: w opisie rozdysponowania wagonów z krakowa brakuje jeszcze składu 260+261 z zajezdni Gliwice, który również jest kupiony z Krakowa.

11.02 18:45:21

bbbbartek22 napisał(a):

#452 - masakra ale paściuch :P

11.02 21:18:23

puschel napisał(a):

260-261 przyjechał w 2007r.

11.02 21:28:59

luki napisał(a):

@Serd: Wspomniano, że wagony w przedziale 250-263 trafiły na Śląsk w roku 2006. Wśród nich właśnie był #260+261. Obecna rozpiska dotyczy głównie wozów z 2008 roku.

12.02 14:26:06

dw napisał(a):

@bbbartek22: tak wyglądał do połowy 2007 r., bo później został odnowiony i ostatni nie wyglądał aż tak źle.

12.02 16:49:49

andrzejh69 napisał(a):

268 to bardzo fajny wagon, jestem jak najbardzej za sprowadzaniem takich z Krakowa. Pospoieszono sie z likwidacją 102 a moze niepotrzebnie, bo dzis KZKGOP wprowadza gdzie tylko sie da albo nie da pojedyncze wagony i jest scisk. Na takiej 7 102-ki były by w sam raz, czy na 22 kiedy zacznie jezdzic co 20 minut zamiast co 10.Wiem ze zostały tylko 2sztuki ale mozna było by z Wrocławia z 10 dokupic. Wrocław je wycofuje a są w dobrym stanie po NG z koncca lat 90-tych.

13.02 08:26:30

butthead napisał(a):

Tylko że przez te 10 ostatnich lat nikt przy nich palcem nie kiwnął. Nie stodwójki, a tatry byłyby w GOP-ie potrzebne do podratowania taboru.

13.02 10:07:10

MARIANO napisał(a):

Szkoda mojego ulubionego wagonu, jakim był 318...

13.02 20:57:24

luki napisał(a):

No i dość kultowego. Przez wiele lat był pierwszym i jedynym wozem z OTK-2. Szkoda go.

13.02 22:45:55

Tramwaje z Berlina napisał(a):

W przyszłości spółka Tramwaje
śląskie powinna kupić
w Berlinie kilka składów T6A2D+B6A2D, zamiast wozów 105Na z Krakowa.

17.02 18:52:32

andrzejh69 napisał(a):

butthead - na pewnie że tatra lepsza ale o wiele droższa, a jest bieda w TŚ więc dlatego pomyślałem o tych 102

18.02 09:56:13


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!