Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Taborowe podsumowanie grudnia

31.12.2008

Tagi: tabor, Transgór Rybnik, Zagozda, PKM Katowice, PUP/Sed-Baz, Transgór Mysłowice, Ampex, PKM Świerklaniec – Dodał: Jacek Sobota

Ostatni miesiąc kończącego się roku przyniósł sporą dawkę zarówno nowych jak i używanych autobusów. Liderem grudnia pod względem ilości wprowadzonych do użytku autobusów został H. Zagozda z ponad dziesięcioma wiekowymi pojazdami. Pozostali opisani w artykule operatorzy nie mogą się pochwalić takim wynikiem ale mniejsza ilość w kilku przypadkach przekłada się na jakość oraz młodszy rocznik.


Zaczynamy od listopadowych zaległości, mianowicie trzech autobusów, które zakupił rybnicki Transgór. 24 listopada do zajezdni przy ulicy Brzezińskiej dojechały dwa z trzech zakontraktowanych fabrycznie nowych niskopodłogowych mercedesów O345C "Conecto". Razem z nimi przybył demonstracyjny mercedes O530K, który również stał się własnością Transgóru. W drugiej połowie grudnia dotarł do Rybnika brakujący trzeci "Conecto".
Mercedesy O345C oznaczone zostały numerami 3539, 3540 i 3543, zaś O530K otrzymał numerek 3541. Ten ostatni po przyjeździe do Rybnika został przemalowany w barwy firmowe, zostawiono jednak na bokach reklamy promujące ten model mercedesa.
Żaden z nowych nabytków nie wyjechał jeszcze na linie.

fot. K. Bekfot. K. Bekfot. K. Bek

Czas zająć się naszym liderem, wspomnianym na wstępie przedsiębiorcą w Rudy Śląskiej. Przejęcie przez H. Zagozdę 1 grudnia dwóch dodatkowych linii pociągnęło za sobą większe zapotrzebowanie na w miarę sprawne autobusy, których ten przewoźnik nigdy nie miał w nadmiarze.

Już 1 grudnia wyjechały na rudzkie linie trzy małe heuliezy GX107 zakupione w oświęcimskim komisie niemal kilkanaście godzin wcześniej. Pochodzące z Francji autobusy otrzymały numery 21, 22 i 23.

Następnego dnia uruchomiony został przegubowy renault PR180 o numerze 10, czyli zgłoszony do obsługi linii 860 SAM, rocznik 2008. W rzeczywistości autobus ma już kilka lat na kratownicy, a swoją młodość spędził w Grenoble, w przedsiębiorstwie TAG.

Na kolejne nowinki nie trzeba było długo czekać. Już nazajutrz na linii 73 pojawił się MAN NG272 z numerem 20. Poprzednim jego użytkownikiem był PKM Tychy, w którym to autobus jeździł z numerem 058. Razem z nim do Chebzia przyjechał także identyczny MAN z numerem 052. Swoją pierwszą jazdę odbył on z numerem 9 kilka dni później, 8 grudnia.

W połowie grudnia flota pana Zagozdy zasilona została jeszcze jednym przegubowcem, tym razem sprowadzonym aż z Gdańska. Jest nim rzadko spotykany czterodrzwiowy mercedes O405G zakupiony od firmy Planetobus, w której oznaczony był numerem 8425. Dwudziestoletni wóz przed wysyłką na Śląsk wykorzystywany był głównie jako zatramwaj na intensywnie remontowanej sieci tramwajowej ZKM Gdańsk.
Aktualnie posiada numer 36 i najczęściej spotkać go można zamiennie na liniach 230 i 255.

Dwie kolejne "nowości" ściągnięte zostały ze stolicy Dolnego Śląska. 15 grudnia od Dolnośląskich Linii Autobusowych wypożyczone zostały mercedesy O405N o numerach 531 i 533. Pierwszy z nich okazał się pechowy bo już pierwszego dnia kursowania po Rudzie Śląskiej uległ awarii. Zablokował się hamulec tylnego koła ale dzięki szybkiej reakcji pasażerów i kierowcy nie doszło do pożaru.

O tym, że sytuacja taborowa pana Zagozdy nie uległa znaczącej poprawie może świadczyć następny desant z Dolnego Śląska, przerzucony do Chebzia w ostatnich dniach grudnia. Partia trzech przegubowców, na którą składa się niskopodłogowy MAN i dwa średniopodłogowe mercedesy jest (była) własnością wrocławskiej firmy Autotram. Szesnastoletni MAN NG272 oznaczony numerem 8601 sprowadzony został do Polski w marcu b.r. prosto z Berlina (ex BVG, nr inw. 2533). We Wrocławiu uzupełniał braki taborowe tamtejszego MPK, związane z większym zapotrzebowaniem na tabor wielkopojemny potrzebny m.in. do obsługi licznie uruchamianych linii zatramwajowych.

Z tego samego powodu znalazły się we Wrocławiu dwa mercedesy O405G, sprowadzone do kraju nad Wisłą z Düsseldorfu (ex Rheinbahn, nr inw. 6304) i z Kassel (ex KVG, nr inw. 169). W MPK autobus posiadają numery odpowiednio 101 i 102 i z takimi też numerami będą eksploatowane na Górnym Śląsku (analogicznie jest w przypadku MAN-a), co może oznaczać, że wymienione autobusy zostały tylko wypożyczone.

Osiedle Wieczorka DworzecZabrze, ul. GoethegoZabrze, ul. Mikulczycka
Zabrze, Al. KorfantegoRuda Śląska - Wirek, ul. 1 MajaRuda Śląska - Orzegów, ul. Hlonda
Ruda Śląska - Wirek, ul. 1 MajaRuda Śląska - Wirek, ul. 1 Maja
Zabrze Goethego

Wydawało się, że katowicki PKM niczym już w tym roku nie zaskoczy ale nic z tych rzeczy. Na początku grudnia do zajezdni przy Mickiewicza przykulało się pięć krótkich MAN-ów z serii NL202. Poprzednim ich właścicielem było przedsiębiorstwo Regionalverkehr Ruhr-Lippe z miasta Soest w zachodnich Niemczech.
Autobusy stopniowo są przygotowywane do ekploatacji, między innymi otrzymują żółte barwy i nowe wyświetlacze diodowe. Przydzielono im numery z zakresu 260 - 264. Wozy numer 260 i 261 zostały oddelegowane do zajezdni Zawodzie, pozostałe trzy pozostaną na Mickiewicza.

Siemianowice Śląskie - Michałkowice, ul. ŻeromskiegoKatowice, rondo Mikołowskie

Rzutem na taśmę załapały się także do niniejszego artykułu dwie kolejne nowości sprowadzone do katowickiego PKM 30 grudnia. Tym razem wybór padł na rzadko spotykane w Polsce niskopodłogowe neoplany z serii N4421. Dziewięcioletnie autobusy pochodzące z Erfurtu (ex EVAG) oczekiwały kilka miesięcy na nabywcę w żorskim komisie Autoelba.

Żory, ul. KościuszkiKatowice, ul. Mikołowska

Nie próżnowało także czeladzkie PUP. Tym razem zamiast ikarusów do zajezdni w Piaskach trafiły trzy przegubowe mercedesy O405G zakupione w Żorach za pośrednictwem komisu MAJ-CHER. Do Polski autobusy te trafiły z firmy Vetter, mającej siedzibę we wschodnioniemieckiej miejscowości Zörbig.
W PUP najnowsze nabytki oznaczone zostały numerami 6, 9 i 23.

Katowice - Dąbrówka Mała, al. RoździeńskiegoChorzów, ul. StabikaBędzin, ul. Czeladzka

W podsumowaniu listopada wspominaliśmy o trzech niskopodłogowych autobusach marki DAB, które zakupił mysłowicki Transgór. Wtedy jeździł tylko jeden z nich, obecnie eksploatowany jest już komplet.
Pozostałe dwa autobusy to oznaczony numerem 390 dwunastoletni DAB 15-1200C mk.II pochodzący z Kopenhagi (ex Arriva, nr. inw. 8381) oraz tego samego typu i rocznika DAB z numerem 391 sprowadzony ze Svendborga w Danii (ex Arriva, nr inw. 4006).

Mysłowice - Brzęczkowice, ul. ZiętkaChorzów Stary, ul. Stacyjna

PKM Bytom wiecznie żywy, chciałoby się rzec w tym miejscu, a to za sprawą autobusów należących niegdyś do tego upadłego przewoźnika, które jakimś cudem wypływają tu i ówdzie co kilka tygodni. Przeważnie spotkać je można na trasie Bytom - Zawiercie w asyście holownika ciągnącego je na złom ale niektóre z nich dostają szansę na powrót do liniowej eksloatacji. Taką szansę dostał ikarus 412 z numerem 7401, który co prawda trafił do Dan-Złomu ale tenże postanowił go sprzedać, a nabywcą okazał się bytomski Ampex potrzebujący autobusu do obsługi wygranej w przetargu linii nr 98.
Na Stroszku ikarus został przemalowany z barw żółto-czerwonych na żółto-bordowe z dodatkowym żółtym pasem u dołu.
Ponadto Ampex sprowadził z Krakowa dwa jelcze 120M - ex BF238 i BF254. Pierwszy z nich, oznaczony numerem rej. SY 71751, jeździ już od Wigilii, drugi nie został jeszcze zarejestrowany.

fot. K. Banachfot. K. BanachŚwierklaniec Park

Na koniec dwie nowości ze Świerklańca, które zameldowały się w zajezdni w przeddzień świąt Bożego Narodzenia. Prezentem gwiazdkowym są solarisy Urbino 18 w nowych barwach PKM Świerklaniec. Autobusy zostały zakupione (a ściślej wzięte w lizing) w jednym konkretnym celu - obsługa linii 820. Zajmą one miejsce solarisów Urbino 15, które mogą kursować na tej linii tylko do końca tego roku.
Nowe "osiemnastki" niewiele się różnią od pozostałych sześciu autobusów tego typu będących na stanie świerklanieckiego PKM-u. Oprócz kolorystyki zewnętrznej cechują się między innymi słabszym silnikiem spełniającym normę emisji spalin Euro IV (starsza szóstka posiada Euro V), żółtymi (zamiast pomarańczowych) poręczami i brakiem kanapy przy tylnej ścianie. Zamiast niej są trzy pojedyncze fotele.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

suchy napisał(a):

A co to jest "lizing" w przypadku wozów ze Świerklańca? Bo z tego co wiem to pisze się "leasing"...

A Sebzda... No tak, po co nam wyświetlacze, wystarczą dechy więc wyświetlacz można wymontować..

01.01 08:52:17

Janusz_K napisał(a):

Jeszce na Mikołajki raciborskie PK kupiło z bydgoskiej DAFa ex piotrkowskiego MANa NL202. Man otrzymał nr taborowy 1072. Jak to bywa tak wiekowych zakupach (rocznik 1991) w pierwszym dniu kursowania rozsypała sie skrzynia biegów i tera szukają "nowej" skrzyni do takiego MANa

01.01 09:16:04

Zainteresowany napisał(a):

BTW - Solarki do sprzedania na Allegro. -> (http://www.otomoto.pl/index...) Ciekawe kiedy i kto je zakupi. :)

01.01 13:07:45

jacekso napisał(a):

@suchy: sam sobie odpowiedziałeś co to jest lizing. :P
@Janusz_K: jak już będzie normalnie jeździł i ktoś mu zrobi zdjęcie to napiszę o nim

01.01 13:08:19

pasażer napisał(a):

złom u sebzdy stare merce na allegro jest dużo manów np za 70 tyś sztuka

01.01 13:48:53

gp napisał(a):

witam. czy ktos wie, co sie stalo z katowickim 115 MAN POWER ;). podobno oddelegowany do zawodzia, a jak przejrzalem liste taboru to zauwazylem, ze jest wykreslony calkowicie. poszedl pod palnik?

01.01 15:43:04

gość napisał(a):

Witam,
zapewniam Cię że wozu 115 na Zawodziu nie ma.

01.01 18:40:41

piotrekw napisał(a):

@jacekso: co nie zmienia faktu, że pisownia 'lizing' jest niepoprawna.

01.01 19:21:20

Grotki napisał(a):

Hehe Ikar z świętej pamięci PKM Bytom sprzedany i to jeszcze do Ampexu <lol>

01.01 19:30:02

kubaze napisał(a):

Wyraz jest długo w używaniu w języku polskim, wiec wg. mnie można go tak napisać. Mimo wszystki wiadomo o co chodzi :)

01.01 20:36:39

andrzejh69 napisał(a):

Ten ex#7401 ładnie wygląda, fajnie by było jakby pozostałe 412 i 415 też dokupili, podremontowali i wprowadzili do ruchu, swoją drogą ciekaw jestem jak będzie z ich sprawnością techniczną w eksploatacji. Te Neoplany 4421 ładne ale ponoć ten model mają jakaś wadę fabryczną.. czy któś wie może jaką?

02.01 08:33:30

Pyjter napisał(a):

Nawiązując do Henzago, to Renówka #10 to nie jest ex. #462, ponieważ wspomniany 462 stoi i stać będzie.

02.01 23:05:30

KostaRŚ napisał(a):

to jest dobre ze niby dostal nowe linie ale starych na szczescie nie umi utrzymac:D i tak od 1.01.09 na 147 normalny przewoznik mam nadzieje ze bedzie jezdzic teraz powiem ze normalnie mialem dosc tych "HEBLI' od Zagozdy

03.01 13:08:01

Amalio napisał(a):

@andrzejh69 ta wada nazywa się popękana kratownica :]

03.01 13:20:49

fsd napisał(a):

Czemu w GOP-ie nie może być jednolitego malowania autobusów??? Co z tego,że jest wielu przewoźników? W Warszawie też jest wielu i jest porządek... Czemu u nas nie może być porządku, tylko taka pstrokacizna? Nie mówiąc o tym,że bierzemy stare Jelcze, których w Krakowie nikt już nie chce... Wstyd i lipa.

23.01 13:30:00


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!