Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Podsumowanie roku 2008 - tabor autobusowy oraz wydarzenia

14.01.2009

Tagi: tabor, PKM Gliwice, Zagozda, wypadek – Dodał: Jakub Jackiewicz

Co działo się z autobusami w roku 2008 oraz co ciekawego wydarzyło się w komunikacji w ubiegłym roku? Zapraszamy do lektury.


Tabor autobusowy

W naszym regionie w bieżącym roku pojawiło się 58 autobusów wyprodukowanych w 2008 roku oraz 5 pochodzących z 2007 roku.

Niekwestionowanym liderem wśród marek pojazdów jest Solaris, a wśród przewoźników - PKM Gliwice. Gliwickie przedsiębiorstwo wprowadziło do eksploatacji aż 32 autobusy z charakterystycznym zielonym jamnikiem (15 przegubowych Urbino 18 oraz 17 standardowych Urbino 12).


Pozostali przewoźnicy kupujący solarisy to:
- PKM Czechowice-Dziedzice (2 szt. Urbino 12),
- PKM Jastrzębie-Zdrój (2 szt. Urbino 12),
- PKM Tychy (4 szt. Urbino 12 i 4 szt. Urbino 18),
- Rudpol-opa Ruda Śl. (1 szt. Urbino 12 z 2007 roku)


W regionie pojawiło się kilka kolejnych autobusów MAZ z Białorusi - na przełomie roku 2007/08 dwa egzemplarze modelu 103 (rocznik 2007) zadebiutowały w firmie Nowak Transport Nowe Chechło, w czerwcu dwa kolejne (tym razem modelu 107, czyli 15-metrowe - jeden z 2007, a drugi z 2008 roku) pojawiły się w firmie Omnitech Gliwice, a na jesieni Henryk Polak z Chorzowa rozpoczął eksploatację jednej sztuki modelu 103 (z 2008 roku, z nową stylistyką ściany przedniej).


Następną reprezentowaną marką jest Mercedes-Benz. Pięć sztuk modelu Citaro K (typ O530K) przyjechało do PKM Katowice, który obsługuje nimi komercyjną linię na lotnisko w Pyrzowicach (czasami autobusy te pojawiają się również na innych liniach). Ex-testowy egzemplarz z 2007 roku zadomowił się za to w Transgórze Rybnik, razem z trzema Conecto LF (O345C).

Listę nowych pojazdów uzupełniają Solbus SN11 w firmie Jaroszek Knurów oraz Autosan H7-20.05MB w Transgórze Rybnik, a także mikrobusy - Opel Movano w Murgór-Trans Katowice i Mercedes-Benz 515CDI w Meteorze Jaworzno.


Informacje o nowych autobusach warto uzupełnić o pojazdy nie starsze niż 8-letnie, gdyż prezentują one jeszcze w miarę zadowalający poziom dla pasażerów. Takich autobusów sprowadzono łącznie 15:
- 8 solarisów Urbino 12 z Veolia Transport Warszawa (rocznik 2000) znalazło się w firmach Aska Żory i Kłosok Żory,
- 1 autosan H7-20.05 z Kombusu Kórnik (rocznik 2004) przeprowadził się do Elbudu Jaworzno,
- 1 MAN NL223 z trójmiejskiego Planetobusu (rocznik 2004) kursuje w Nowak Transport,
- ex-testowy turecki BMC 250-SLF (z 2006 roku) oraz sprowadzone z BBA Connex z Holandii 2 DAF-y SB220 LPG Berkhof eksploatowane są w PUP/Sed-Baz Czeladź,
- po jednym mikrobusie Mercedes-Benz Sprinter pojawiło się w Meteorze Jaworzno (nowa zabudowa na bazie pojazdu z 2006 roku) i w Murgór-Trans Katowice (pojazd sprowadzony z MVG Monachium).


Oprócz nowszych autobusów w regionie pojawiło się całe mnóstwo pojazdów nieco lub dużo starszych. Prym wśród nich wiodą różne odmiany MAN-a: NL202, NL222, czy NL262 oraz przegubowe NG272, czy NG312. Pojazdy pojawiające się u poszczególnych przewoźników omawialiśmy na bieżąco na łamach Portalu.


W podsumowaniu warto zwrócić uwagę na największe ciekawostki spośród tych zakupów. Pod względem wieku taboru niekwestionowanym liderem pozostaje Auto-Turbus z Bytomia, który od dłuższego czasu kolekcjonuje zabytkowe autobusy z Niemiec. W tym roku muzealne zbiory uzupełniły dwa MAN-y SÜ240 - jeden z 1983, a drugi z 1987 roku.


Nadal sprowadzane są jelcze M11. Trzy takie pojazdy (dwa z nich wyprodukowano w 1989 roku) sprzedał do GOP-u Henryk Dyrda - przewoźnik ze Świdnicy. Jeden z nich zagościł w bytomskim Ampeksie, drugi u Henryka Zagozdy, a trzeci odnalazł się w jaworznickim Elbudzie. Równie nieśmiertelne są ikarusy serii 280. Spoza GOP przybyły cztery egzemplarze typu 280.26 z Krakowa (trafiły do PKM Jaworzno, jeden z nich nawet zdołano już skasować) oraz pięć pojazdów typu 280.70 z Bydgoszczy (ulokowały się w PUP/Sed-Baz Czeladź).


Warto jeszcze odnotować pojawienie się dość egzotycznych jak na GOP modeli - Renault Agora 12M oraz Renault S45RX w Ireksie, Van Hool A500 w bytomskiej firmie Max, a także czasowe wypożyczenie dwóch volvo 7000A przez PKM Tychy.


Na koniec kilka słów o Henryku Zagoździe. Wszelkie zakupy oraz "zakupy" mijającego roku przyćmiewa bowiem sposób odnowy parku taborowego w Chebziu, dokonany w nieco zapomniany, jednak przywrócony do życia widowiskowy sposób. Mowa oczywiście o autobusach marki SAM, które choć "wyprodukowane" już wcześniej dopiero w mijającym roku trafiły do ofert przetargowych budząc wiele skrajnych emocji i niemałe zdziwienie. Okazuje się, że chebziańska fabryka autobusów ma już na swoim koncie co najmniej sześć pojazdów:
- SAM 2006 nr tab. 01 (ex 009), czyli Ikarus 280.03 z 1989 roku,
- SAM 2004 nr tab. 5 (ex 005, exex 013), czyli Ikarus 280.26 z 1991 roku,
- SAM 2007 nr tab. 4, czyli Renault PR180 z 1983 roku,
- SAM 2008 nr tab. 10, czyli Renault PR180 z nieznanego roku (prawdopodobnie również 1983),
- SAM 2007 nr tab. 77, czyli MAN NG272 z 1993 roku,
- szósty pojazd był kiedyś jelczem PR110M, a został kilka lat temu zgłoszony do przetargu na linię 982.
W roku 2008 zajezdnia firmy Henzago wzbogaciła się także o kolejnych przedstawicieli kolekcji europejskiej myśli motoryzacyjnej, czyli o trzy francuskie heuliezy GX107 (roczniki 1988, 91 i 94), trzy niemieckie MAN-y NG272 (roczniki 1991 i 93, dwa z nich ściagnięto nieopodal z Tychów), niemieckie Mercedesy O405N (rocznik 1992) i O405G (rocznik 1988), a także pochodzące z tego samego kraju neoplany N4021 (rocznik 1992 i 93) oraz dwa szwedzkie volvo B10L-60 z nadwoziem Säffle 5000 (z 1996 roku).


Na koniec wzmianka o życiu po życiu autobusów z PKM Bytom. Przypomnijmy, że bytomskie przedsiębiorstwo (a dokładniej jego wcielenie w postaci spółki akcyjnej) zostało postawione w stan likwidacji z dniem 1 lipca 2006 r. Do dzisiaj jednak nie sprzedano wszystkich autobusów. W ostatnich miesiącach większość z pozostałych jeszcze na zajezdni kupiła firma Dan-Złom z Zawiercia - zajmuje się obecnie jednocześnie kasacją niektórych pojazdów, jak i sprzedażą tych które jeszcze się do tego nadają. W ciągu roku 2008 nowych właścicieli znalazło 7 ex-bytomskich pojazdów:
- dwa ikarusy 280.70E pojechały do Transkomu Piekary Śląskie,
- trzy neoplany N4014NF trafiły do PKM Świerklaniec,
- po jednym neoplanie N4014NF kupił Nylec z Piekar Śląskich i Lazar z Zendka (Nylec tego swojego później i tak sprzedał Lazarowi, a sam posiadł 25-letniego ikarusa 260.04 ex PKM Świerklaniec),
- jednego ikarusa 412.08A kupił bytomski Ampex (do eksploatacji wszedł dopiero w 2009 roku).
Oprócz tego pogotowie techniczne Ikarus 280/A nr tab. 7003 służy w Dan-Złomie do holowania autobusów, a cztery kolejne pojazdy (po jednym jelczu M11 oraz ikarusie 280, 412 i 415) kupił Socha z Piekar Śląskich z przeznaczeniem na części.


Wydarzenia

Chronologiczny wybór najciekawszych wydarzeń z życia transportu publicznego, opisywanych na naszych łamach w roku 2008:

01.01 - likwidacja ostatniego autobusu nocnego N/84
03.01 - wypadek autobusu w Orzechu
16.01 - zderzenie tramwajów w Milowicach
31.01 - reaktywacja połączenia kolejowego Bytom - Gliwice
23.02 - impreza z okazji zakończenia eksploatacji autobusów piętrowych w PKM Jaworzno
26.02 - zderzenie tramwajów w Szopienicach
26.02 - zderzenie tramwaju z autobusem w Świętochłowicach
01.03 - huragan (orkan) "Emma" i zakłócenia w ruchu tramwajowym
15.03 - rozpoczęcie remontu torowiska na pl. Sikorskiego w Bytomiu
01.04 - podwyżka cen biletów w KZK GOP
02.04 - tablice elektroniczne na przystankach w Rybniku
21.04 - kolejny etap remontu torowiska na pl. Sikorskiego w Bytomiu
05.05 - wykolejenie tramwaju pod wiaduktem w Katowicach
10.05 - impreza z okazji zakończenia eksploatacji wagonów 102Na
19.05 - strajk ostrzegawczy w Tramwajach Śląskich
01.06 - wycofanie papierowych biletów w PKM Jaworzno
12.06 - wykolejenie tramwaju na ul. 3 Maja w Katowicach
14.06 - zakończenie remontu torowiska na pl. Sikorskiego w Bytomiu
15.06 - awaria energetyczna w Szombierkach i zakłócenia w ruchu tramwajowym
01.07 - cięcia i ograniczenia w komunikacji KZK GOP
01.07 - przejście Piekar Śląskich z MZKP do KZK GOP
08.07 - wykolejenie tramwaju przy Stadionie Śląskim
01.08 - zawieszenie ruchu tramwajowego na odcinku Łagiewniki - Bytom
15.08 - remont skrzyżowania ul. 3 Maja i Katowickiej w Chorzowie
01.09 - wprowadzenie taryfy strefowej w pociągach PKP Przewozy Regionalne
27.09 - impreza z okazji 110-lecia tramwajów elektrycznych na Górnym Śląsku
30.09 - pierwsza jednostka Flirt na trasie
17.10 - zderzenie tramwajów na Wełnowcu
23.10 - pożar autobusu w Kamieńcu
01.11 - rozszerzenie programu tzw. "pierwszych drzwi" na wszystkie linie PKM Katowice
12.11 - rozpoczęcie remontu torowiska na ul. Barlickiego w Lipinach
15.11 - zakończenie remontu ul. Gliwickiej w Katowicach
14.12 - reaktywacja połączenia kolejowego Katowice - Tychy Miasto
30.12 - przekazanie akcji Tramwajów Śląskich gminom


» O wydarzeniach 2008 roku w tyskiej komunikacji czytaj w serwisie "Komunikacja Miejska w Tychach"

Wkrótce kolejny artykuł z cyklu podsumowań - na temat taboru tramwajowego. Zapraszamy do lektury.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

szofer napisał(a):

coś nieścisłego wpisałeś zapomniałeś jeszcze o Świerklańcu dwóch nowych U 18

14.01 19:01:37

memphis napisał(a):

One weszły do eksploatacji w 2009 roku.

14.01 19:23:51

Pyjter napisał(a):

dwa MAZy w Omnitechu, to nie 105 (przegub) tylko 107 (deskorolka) :)

14.01 20:27:37

memphis napisał(a):

Fakt, oczywiście, że 107 :) Dzięki za spostrzegawczość :)

14.01 20:30:21

suchy napisał(a):

Ech, chciałoby się, żeby cały artykuł był taki jak 1 część...

14.01 21:04:34

palex :) napisał(a):

Jeśli mówimy o tak wielkim regionie, jaki opisano powyżej (czyli wliczamy do tego Jastrzębie, Rybnik i Jaworzno) to 63 fabrycznie nowe wozy to jest to KATASTROFALNIE mało.

W dodatku wiele z tych wozów jest zamawianych w wersji najtańszej, kosztem wygody.
Dosć zabawny jest tekst, gdy KZK GOP, czy też PKM Gliwice pisze, że nowoczesne pojazdy są wygodne i komfortowe. Bzdura. To jest chore uogólnianie. Patrząc na to, jakie "deski" mają gliwickie SU18 (nie wiem jak z 12 metrowcami) - to jest to wypaczenie pojęcia wygodny. Po jednej jeździe 840 do Gliwic da się te wozy znienawidzić. Co z tego że są ciche, skoro siedzenia są naprawdę makabrycznie twarde.

Jeśli chodzi o komfort podrózy - to w tym momencie wiele z używanych manów ma znacznie wygodniejsze siedziska, co dla "zwykłego" pasażera jest jedną z najważniejszych rzeczy.

14.01 21:09:38

Vecto napisał(a):

@palex:) - bo PKM Gliwice dba o kręgosłupy swoich pasażerów, a nie o ich tyłki. Te autobusy są w porządku i nie ma co płakać nad twardością Twoich "desek", bo jakby przyszło Ci jechać remontowanym Ikarusem 280 to i siedziska miałbyś twarde (wszakże to Automenty) i od huku latających szyb w oknach by Ci łeb pękała.
Pomyśl o tym.

14.01 21:51:22

suchy napisał(a):

@palex - bo niby świerklanieckie albo sosnowieckie deski są wygodne, komfortowe, mają podgrzewane siedziska, ruchome oparcia, zagłówki i wogóle komfort jak w klasie biznes? :D

14.01 22:35:38

budda napisał(a):

@Vecto- i jazda "wyremontowanym" Ikarusem i jazda SU z twardymi siedzeniami przyprawia o mdłości. Mnie np. po jeździe z Katowic do Gliwic oprócz tyłka nap..alał kręgosłup. Ja też nie znoszę plastiku. I tu nie ma co uogólniać, zależy od organizmu.
Natomiast z drugiej strony nie wiem, czy miałoby sens montowanie za większe mniemam pieniądze miękkich materiałowych siedzeń, bo zaraz zostaną zniszczone. Ciężko zatem znaleźć złoty środek. Albo ból albo ciągła wymiana siedzeń. Osobiście wolałem skajowe siedzenia w Ikarach a mniej przeszkadzały mi trzęsące się szyby. Wszak od urodzenia słyszę te szyby więc jakoś się przyzwyczaiłem lecz zaznaczam-- można się przyzwyczaić jak się od czasu do czasu przejedzie parę przystanków lub nawet codziennie jeżdżąc do pracy. Bo do pracy to najwyżej godzina w takim autobusie. Ale co innego kierowca słyszący te szyby na okrągło niemal. Wielu kierowców przesiadło się w PKM Gliwice z MANów i Jelczy Vecto na Solary, nie tylko ze względu na szyby ale i dla wygody pracy. Myślę, że tą druga stronę medalu też można by wziąć pod uwagę bo w końcu oni nas wożą.

15.01 00:25:41

palex napisał(a):

@Vecto: a jechałeś tym sprzętem półtorej godziny siedząc na tych GENIALNYCH siedzeniach? Żeby kręgosłup był zdrowy, nie trzeba montować "desek".
Co do autometów - są wygodniejsze - bo są lepiej wyprofilowane niz te chore siedzenia z SU. Trzeba być dupniętym w mózg, żeby powiedzieć, że SU w wersji gliwickiej są wygodne na dłuższą jazdę.

@Suchy: sosnowieckie siedzenia są znacznie miększe. O zagłówkach nikt nie pisze, więc bez przesady.

15.01 00:41:47

lesiu napisał(a):

@Palex - primo, moglbys uzywac bardziej parlamentarnych wyrazen niz 'dupniety w mozg', secundo - uwazam, ze przy GOPowskich realiach montowanie siedzen miekkich mija sie o tyle z celem, ze po miesiacu zostalyby pociete i i tak siedzialbys na desce. Co oczywiscie nie zmienia faktu, ze jakikolwiek automet czy ster bez gabki to taki sam szmelc.

15.01 08:40:49

memphis napisał(a):

Chyba przesadzacie, jakoś jeżdżą dziesiątki autobusów z tapicerowanymi siedzeniami i nikt ich masowo nie tnie na kawałki. Większym problemem jest to, że są rzadko (albo wcale) czyszczone i prane - jak siedzenie zasika jakiś śmierdzący menel to jest problem.

15.01 11:21:23

Gumiś napisał(a):

A noi te uchylne okna które nic nie dają , a w SU18 Gliwicackih wiele tych pseudo okienek wypadało :/

15.01 13:24:38

KZKGOP1779 napisał(a):

@lesiu: nic nie jest pocięte. Dziwnym trafem jakoś w 5 su18 PKM Gliwice potrafił zamówić miękkie siedzenia. Ale to zdaje się był wypadek przy pracy, bo owa firma od lat ma w dupie pasażera, a raczej to na czym siedzi.

15.01 14:22:53

A. Słupski napisał(a):

W 2008 r. do PKM Jaworzno trafiły 2 Ikarusy. Na dzień dzisiejszy na stanie są tylko dwa z czterech ex krakusów, z czego jeden służy jako rezerwa. PKM kupił także cztery MAN-y w 2008 r. 11 listopada organizowane było 30-lecie Ikarusów GOP.

15.01 17:40:19

slowak99 napisał(a):

@KZKGOP1779: PKM Gliwice ma w dupie pasażera? To gdzie wobec tego ma go Henzago, czy Ampex?! No sory, ale Gliwice ostatnio przodują w wymianie taboru, więc nie przesadzaj. Aktualnie wszędzie u nas kupuje się autobusy z twardymi siedzeniami, więc z całym szacunkiem, ale chyba nas wszyscy mają w dupie!

15.01 19:29:44

palex napisał(a):

@Do wszystkich: jakoś nie zauważyłem, żeby siedzenia były masowo cięte. Jakoś jeżdzę Vecto dzień w dzień w PKM Katowice, czy też dość regularnie na miękkich siedzeniach w SU w PKM Sosnowiec - i nie zauważyłem pociętych siedzeń.

> Rację ma memphis. Są rzadko czyszczone - to jest problem.

>Lesiu: niniejsze wyrażenie powtarzam po jednym z naszych fajniejszych doktorów na uczelni, który nie boi się mówić wprost tego co myśli. Płacąc za bilet 132 zł za miesiąc oczekuję MINIMUM komfortu. Nie jest miłym po wyjściu z takiego 840 po jeździe z K-c do Gliwic odczuwać ból d..y i kręgosłupa.

15.01 22:08:52

budda napisał(a):

@KZKGOP1779-- w których 5 SU 18zamontowano wygodne siedzenia? Bo czegoś takiego nie widziałem a niemożliwe abym przeoczył;) A chciałbym aby tak było.

16.01 03:20:23

camo napisał(a):

Prosiłbym o dopisanie do bazy taboru PKM Tychy 5 nowych Solarisów Urbino 18
produkcja 2009, a numery boczne od #270 do #274.Poza tym skończona NB Jelcza 181 MB nr. boczny #225. Kasacja wozu 236, i sprzedane wozy #204,205 do Transgóru.

18.01 10:24:39


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!